المتابعون

٢٠٠٧/٠١/٢٨

اللهم احفظنا

عن أبي الدرداء قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إن الله يقول : أنا الله لاإله إلا أنا مالك الملوك ، وملك الملوك ، قلوب الملوك في يدي وإن العباد إذا أطاعوني حولت قلوب ملوكهم عليهم بالرأفة والرحمة ، وإن العباد إذا عصوني حولت قلوبهم عليهم بالسخط والنقمة فساموهم سوء العذاب ، فلا تشغلوا انفسكم بالدعاء على الملوك ، ولكن اشغلوا أنفسكم بالذكر والتضرع إلي أكفكم ملوككم .
المصدر :
كتاب المعجم الأوسط
لسليمان بن أحمد بن أيوب الطبراني

هناك ١٧ تعليقًا:

بيتنا القديم يقول...

أهلاً هبة يا هاربة من القانون...تسلمي ...وعايزين نشوف إبدعات أحسن من كده..ماشي!!

رفقة عمر يقول...

الله حديث جميل فعلا واحسن من اى كلام ممكن يتقال عارفه انا اسمع عن اى مدونه تتكلم عن الاسلام احرى وراها على طول انا عرفتك من خلا ل مدونه حائر فى دنيا الله انا كمان بحب الاسلام قوى لدرجه التعصب ربنا يكرمك اسمحيلى هاضيفك عندى

غير معرف يقول...

مررت للتحيه
.............
مدونتك لطيفه

BinO يقول...

جزاكي الله خيراً أختي في الله هبة
بس ممكن تبقي تقولي عن مصدر الحديث عشان أنا مش عارف أوصله
و لو حتي أسم الكتاب
وأعانك الله علي فعل ما يرضيه

HebA يقول...

انا جبت الحديث من الكتاب بالنص مش زي ما كنت كتباه الاول وكتبت المصدر لو فى اى استفسار قولوالي
وجزاكم الله خيرا

BinO يقول...

لو ممكن تكتبي مع الاحاديث تخريج الحديث
لو كان نسخة الكتاب مخرجة الاحاديث بمعني أن الاحاديث بيذكر هل هي في صحيح البخاري أو مسلم أو أي من الكتب التسعة , أو صححها الشيخ الالباني , وهذه المعلومات عادة ما تكتب في حاشية الصفحة الموجود بها الحديث , عموماً مجهودك رائع و يستحق التقدير
ورنا يعينك علي فعل الخير و يهدينا أجمعين

غير معرف يقول...

ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم بجد انا بهنيكي انتي ورفقة عمر علي طريقكم الي اخترتوه واسلوب في معالجة الأمور

غير معرف يقول...

i'm so happy to c egyptian girl like u
ربنا معاكى

HebA يقول...

الكتاب الي عندي الكتروني ومش متضمن هوامش لكن انا عرفت من النت ان الحديث ضعيف

محمد شعير يقول...

العيب في النظام الفاسد والذي يسمح بهذه الاشياء وليس في الاسلام ولا فينا هذا يحدث في اي دولة في العالم مسلمة او كافرة الفاسد يظهر معه الفاسدون ارجو http://muhammed68.maktoobblog.comان تزوري مدونتي

ftataljanna يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اختى هبة انتى سكر ودمك خفيف خالص ويارب هبة تكون شبه عمتها دمها خفيف أوى كده

انا عرفت مدونتك من مدونة اختى رفقه بجد جزاكن الله خيرا يا بنات وادعيلى ربنا يكرمك بالصحبة الصالحة زيك كده اللهم آمين

BinO يقول...

هو ده اللي أنا قصدته يا هبة
بس علي كل الأحوال الواقع بيقول كل شئ :)

HebA يقول...

حامد , سمسم , كبير المتشردين , كاكاشي , محمد شعير.. جزاكم الله خيرا
على تشريفكم مدونتي

FTM يقول...

اول مرة ازور مدونتك...حديث جميل جدا , جزاكى اللة خير

HebA يقول...

جزانا واياكم فاطمة
يارب ماتكونش اخر مرة تزورينى عشان النور مايقطعش في المدونة
انا مريت على مدونتك وما شاء الله عجبتني خالص انشاء الله لما افضى هدخل كووووول المدونات المتميزة دي
اعتقد ان ده ممكن يحصل في الصيف لان احنا لسة في اول الترم ومشغولة كدة.

khaled يقول...

هبه
انتى فين من زمان؟
ليه مابتكتبيش
لعل المانع خير
جيت اسلم عليكى :)

HebA يقول...

المانع خير الحمد لله
شكرا على السؤال